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鉄道サービスにおけるストレス軽減効果の検証
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/records/8056
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/records/80566a17d9e9-b2c8-4c57-9f5b-0bd33f67442a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2012.06_鉄道サービスにおけるストレス軽減効果の検証.pdf (8.4 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2015-12-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 鉄道サービスにおけるストレス軽減効果の検証 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Assessment of Stress Relief Effect in Railway Services | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | RRI | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 心拍変動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | stress | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | heart rate variability | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lorenz plots | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
石田, 眞二
× 石田, 眞二× 武田, 超× 白川, 龍生× 鹿島, 茂 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 41929 | |||||
姓名 | ISHIDA, Shinji | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 41930 | |||||
姓名 | TAKEDA, Wataru | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 41931 | |||||
姓名 | SHIRAKAWA, Tatsuo | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 41932 | |||||
姓名 | KASHIMA, Shigeru | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,人間の心拍変動から読み取れるストレスに着目し,RRI データを用いて鉄道サービスにおけ るストレス軽減効果を定量的に評価した.ストレス軽減効果を期待する施策として,女性専用車両の乗車 時とノイズキャンセリングシステムの使用時の2 つを評価対象として研究を進めた.ストレスの定量的評価手 法には,RRIの中央値を用いたストレス総量の算出とローレンツプロット面積法を用いたストレスの変動特 性についての検討を行った.その結果,女性専用車両とノイズキャンセリングシステム使用時のストレス軽 減効果について,生体が被るストレス総量や強度の観点より定量的に推定することができた.This study quantitatively assesses stress relief effect in railway services by using RRI data derived from human heart rate variability. The study focuses on two situations in which stress relief effect is expected. These situations are(1)riding on a women-only coach and(2)using a noise canceling system. As methods to assess stress quantitatively, total stress values were calculated from RRI medians, and stress variability were analyzed by using Lorenz plots. The analytical result of the two methods showed that riding on a women-only coach and using a noise canceling system both exerted stress relief effect. Thus we concluded that it was possible to quantitatively assess stress relief effect of various measures in railway services by analyzing heart rate variability. |
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書誌情報 |
ja : 運輸政策研究 巻 15, 号 2, p. 10-19, 発行日 2012 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 運輸政策研究機構 | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |