WEKO3
アイテム
生体情報を利用した路面乗り心地に基づく舗装の健全度モニタリング
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/records/8129
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/records/8129eb28123c-848a-4cbf-b83f-9e9d9e25026d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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2012_生体情報を利用した路面乗り心地に基づく舗装の健全度モニタリング.pdf (2.4 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2016-03-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 生体情報を利用した路面乗り心地に基づく舗装の健全度モニタリング | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Physiological Information for Pavement Health Monitoring based on Surface Ride Quality | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | physiological information | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ride quality | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pavement health monitoring | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | road roughness | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
富山, 和也
× 富山, 和也× 川村, 彰× 高橋, 清× 石田, 樹 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 42501 | |||||
姓名 | TOMIYAMA, Kazuya | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 42502 | |||||
姓名 | KAWAMURA, Akira | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 42503 | |||||
姓名 | TAKAHASHI, Kiyoshi | |||||
言語 | en | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 42504 | |||||
姓名 | ISHIDA, Tateki | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | アンケートによる舗装路面の乗り心地評価は、道路利用者の乗車感覚を直接測定できる反面、自己申告であることによる客観性の低さが、評価結果を定量化する上での課題となっている。本研究では、ドライビングシミュレータを用いた体感評価試験を実施し、代表的な生体信号である心拍変動の連続ウェーブレット変換により、平坦性に起因するメンタルストレスの検出を試みた。その結果、心拍変動の高周波成分(0.15-0.4Hz)に着目することで、従来では困難であった、平坦性に起因する潜在的メンタルストレスの把握が可能となることがわかった。また、心拍変動により、客観的かつ高精度に車両振動乗り心地を評価することで、舗装健全度モニタリングの精度が向上することを示した。 Pavement ride quality testing has traditionally been based on subjective questionnaire ratings. The questionnaire survey has ability to directly measure the sense of road users' ride quality. However, it is difficult to quantify the evaluation results based on the questionnaire due to its lack of objectivity. This study examines pavement health monitoring method using physiological information such as heart rate variability (HRV) for detecting mental stress of road users toward pavement ride quality. First, a results of a driving simulator experiment shows that potential mental stress caused by road roughness can be observed in high-frequency oscillations in 0.15-0.4Hz of HRV processed by continuous wavelet transform. Then, the high-frequency oscillations of HRV is summarized as an index related to the mental stress that makes objective ride quality evaluation possible. Finally, this study indicates that the index contributes to improve the accuracy of pavement health monitoring based on surface ride quality. |
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書誌情報 |
土木学会論文集F3(土木情報学) 巻 67, 号 2, p. I_125-I_132, 発行日 2011 |
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DOI | ||||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | http://doi.org/10.2208/jscejcei.67.I_125 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | c 2011 公益社団法人 土木学会 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 公益社団法人 土木学会 | |||||
著者版フラグ | ||||||
言語 | en | |||||
値 | publisher | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |