@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00008133, author = {富山, 和也 and 川村, 彰 and 大廣, 智則}, issue = {3}, journal = {土木学会論文集E1(舗装工学)}, month = {}, note = {道路ストックの老朽化が進む昨今,日常的な点検に基づく路面損傷箇所の特定は極めて重要である.本研究では,加速度計を用いた簡易平坦性測定装置により,高速道路に生じた,凍上を原因とする損傷箇所の特定方法について検討した.その結果,簡易平坦性測定装置によるラフネスプロファイルの測定結果に対し,リフティングスキームによる損傷形状の学習結果を基に設計したウェーブレットフィルタを適用することで,凍上により生じた損傷箇所が特定できるこを確認した.特に,学習した損傷に類似した,重点的にモニタリングが必要となる損傷については,良好な特定結果が得られた.本成果を用いることで,簡易平坦性測定装置による損傷箇所の特定が可能となり,道路パトロール車を用いた日常的な路面点検の効率化に貢献するものと期待できる. In today's socio-economic situations, as pavement infrastructures have been aged, road authorities are obliged to monitor frequently their pavements by a effective way. This study examines an automatic detection method of surface distress due to frost heaving on expressway. The result shows that an accelerometer-based profilometer can accurately detect the distress in the roughness profile by the lifting wavelet filters developed on the basis of lifting scheme theory. The filters especially respond to the severe distress similar to the distress learnt for the lifting scheme that needs careful monitoring. Therefore, we conclude that the automatic distress detection method based on the lifting scheme theory improves the ability of acceleration-based profilometer that contribute to daily monitoring activities by road authorities.}, pages = {I_17--I_24}, title = {加速度計を用いた平坦性測定装置による凍上を受けた高速道路の路面損傷箇所の特定}, volume = {69}, year = {2013} }