@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00008130, author = {富山, 和也 and 川村, 彰 and 石田, 樹}, issue = {3}, journal = {土木学会論文集E1(舗装工学)}, month = {}, note = {舗装のひび割れは,損傷の進行状況によって局所的に段差状となり,路面プロファイルに由来する機能的パフォーマンスと関連した評価が必要となる.本研究は,従来のウェーブレット変換に,自由パラメータを付加したLifting Schemeにより,車両バネ上上下振動に影響を及ぼすひび割れ箇所の特定方法について検討した.はじめに,車両振動に影響するひび割れの特徴的な形状を解析し,自由パラメータとして学習した.続いて,学習した自由パラメータを用い,特徴的なひび割れの検出に適したカスタムウェーブレットフィルタを設計した.最後に,設計したフィルタにより,車両振動に影響するひび割れ箇所が特定できることを確認し,Lifting Schemeによる特異点検出は,路面プロファイル上のひび割れにも有効であることを示した. Causative pavement cracks in surface bumps require the functional evaluation derived from road profile. This study deals with a detection method of cracks on surface profile that affect vertical vibration of vehicle sprung mass by lifting wavelet filters. Lifting wavelet filters are custom biorthogonal wavelet filters containing free parameters. In this paper, we design a custom wavelet filter for detecting diagnostic cracks. The filter includes free parameters that intend to enhance causative crack characteristics in the vehicle vibration. According to the results of adapting the filter to surface profiles, the locations of cracks inducing the vehicle vibration are identified, while locations that are not related to the vehicle vibration are not detected. Therefore, we conclude that the lifting scheme is an effective method for detecting the cracks that have specific features such as the cause of vehicle vibration.}, pages = {I_55--I_62}, title = {カスタムウェーブレットフィルタによる車両振動に影響を及ぼす舗装ひび割れ箇所の特定}, volume = {68}, year = {2012} }