@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00008113, author = {神谷, 恵三 and 川村, 彰 and 富山, 和也 and 山口, 清人}, issue = {3}, journal = {土木学会論文集E1(舗装工学)}, month = {}, note = {路面プロファイルの周波数分析により,高速道路に発生する局部損傷の特性把握を試みた結果,振幅の変動が大きくなるのは,大型車の軸間距離を包含する第4オクターブバンドに集中し易いことが分かった.また,振幅の最大高低差と標準偏差との関係を把握することにより,補修の優先順位付けに役立てることが期待できる.さらに,この関係においてプロファイルを安価に計測できる簡易プロファイラ(STAMPER)は,路面性状測定車と同様の散布傾向を示すことを確認した.STAMPERを用いてAUTOBAHNの路面プロファイルを計測した結果,IRIの最頻値はNEXCOのそれとほぼ同等であった.また,損傷が小さい時には第6オクターブバンドが卓越し,徐々に損傷が大きくなると第4オクターブバンドが支配的になるという知見が得られた. Judging from frequency analysis of road profiles that contain localized surface distress on the Japanese motorways, it was found that standard deviation of the amplitude tends to vary most at the fourth octave band, as it covers axle distances of commercial vehicles. By grasping the relation between the standard deviation and the maximum difference of amplitude, it is expected to use it for prioritizing repair sites. Also in this relation, a mobile profiler, STAMPER gives a similar tendency as laser profiler. By measuring road profiles using STAMPER on AUTOBAHN, the peak value of IRI was almost the same as that on NEXCO. It was also found that the sixth octave band is prevailing when road surface is less deteriorated, and that the fourth will be as it gets more.}, pages = {I_63--I_70}, title = {国際間比較に基づく高速道路における路面の局部損傷の評価方法に関する研究}, volume = {68}, year = {2012} }