@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00008112, author = {遠藤, 桂 and 姫野, 賢治 and 川村, 彰 and 八谷, 好高 and 松井, 邦人}, journal = {土木学会舗装工学論文集}, month = {Dec}, note = {空港内における航空機の安全な,あるいは乗員乗客にとっての快適な運行を考慮した場合,離着陸の行われる滑走路は,重要な役割を担っている.本研究では,非接触型路面プロファイラを用いて空港滑走路の縦断プロファイルを測定し,得られたプロファイルにウェーブレット解析を適用していくつかの仮想プロファイルを設定することで,航空機の離発着時の鉛直方向加速度をシミュレートした.その結果,鉛直方向加速度,すなわち,航空機の乗り心地に影響を与える波長が存在することがわかった.その航空機の種別による差を検討するとともに,これらをふまえた滑走路の補修方法についての簡単な検討を行った.Runway plays pretty important role when taking account safe and comfort operation for passengers and staff at airport. Runway surface profiles have been measured using non-contact type profiler and vertical accelerations at pilot’s station and center of gravity of aircraft have been simulated using wavelet analysis of measured runway surface profiles. It has found that longer wavelength of profile is effective to vertical accelerations, that correlate to riding comfort. Its effect of airplane type has been evaluated, and pavement maintenance procedures also have been evaluated under consideration of above results.}, pages = {13-1--13-8}, title = {滑走路の乗り心地に着目した路面プロファイル解析}, volume = {7}, year = {2002} }