@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00007598, author = {松田, 大樹 and 今井, 卓 and 田口, 健治 and 柏, 達也 and 大島, 功三 and 川村, 武}, issue = {135}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. A・P, アンテナ・伝播}, month = {Jul}, note = {近年,交差点における自動車衝突事故防止のために700MHz帯車車間通信を用いた衝突防止技術に関する研究が行われている.衝突事故の中でも特に出会い頭衝突事故が問題となっている.出会い頭衝突事故は市街地交差点,住宅地交差点等,様々な環境において発生しており,交差点における電波伝搬特性の把握は重要である.本研究では住宅地交差点における700MHz帯電波伝搬特性解析を行った.具体的には,送信側自動車位置及び家屋塀の違いによる伝搬特性比較,電力角度遅延プロファイル解析を行った.尚,電磁界解析手法としてはFDTD法を用いた., Recently, inter-vehicle communication system at an intersection to prevent car crush using 700MHz band has been proposed. Especially, car crush at an intersection is a serious problem. Car crush is occurred at various intersections. It is important to know propagation characteristics of each intersection. In this paper, propagation analyses of 700MHz band at an intersection of residential area are studied using the FDTD method. Propagation characteristics for various locations of wave source and wall structures were investigated. The power azimuth delay profiles were obtained by using the direction of arrival estimation method.}, pages = {31--35}, title = {住宅地交差点における700MHz帯FDTD電波伝搬解析}, volume = {110}, year = {2010} }