@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00007368, author = {大島, 俊之 and 三上, 修一 and 丹波, 郁恵 and 佐々木, 聡 and 池田, 憲二}, issue = {I-59}, journal = {土木学会論文集}, month = {Apr}, note = {本論文は橋梁全体の資産価値を評価するため,まず橋梁各部材の資産的評価を計算する手法を検討した。これまでの多くの橋梁の施工実績経費から橋梁各部材の単価的な建設必要経費を算出するとともに,橋梁全体の初期建設費としての資産価値を評価できる手法を検討した。また橋梁点検要領による点検結果のランクを損傷係数として用いて現存する橋梁の現在の残存資産価値を算出した。これらの残存資産価値と初期建設費との比を橋梁健全度指数(BHI)と呼び,現存する橋梁の劣化を考慮した健全度をあらわす指標とした。またこれらの健全度指数についての解析結果を著者らが前論文1)において解析した橋梁総合健全度に関する解析結果と比較検討して,橋梁健全度指数(BHI)の有効性について検討した。:As bridge is a part of road network and social asset, the asset value of bridge is dealt with in this paper. Degradation of member is considered as the decrease of asset value. To evaluate the asset value of a whole bridge, each asset value of structural member is investigated. Taking each structural dimension into account, the initial cost of a whole bridge can be calculated as an asset value. Inspection data given by bridge inspection manual is used as deterioration factor and present remaining asset value is evaluated including deterioration. Taking the ratio between a remaining asset value and initial cost, the ratio is called Bridge Health Index (BHI). And those result of BHI is compared with the result of previous paper 1) and validity of BHI is analyzed., application/pdf}, pages = {53--65}, title = {橋梁各部材の資産的評価と橋梁健全度指数の解析}, volume = {703}, year = {2002} }