@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:02000017, author = {島田, 友典 and 渡邊, 康玄 and Watanabe, Yasuhau and 横山, 洋 and YOKOYAMA, Hiroshi and 米元, 光明 and YONEMOTO, Mitsuaki}, issue = {4}, journal = {土木学会論文集B1(水工学)}, month = {}, note = {近年,堤防決壊が頻発する中,破堤被害軽減技術の構築は重要であるが,技術検討を行うには破堤現象の解明が不可欠である.現象解明を目的として千代田実験水路を用いた破堤実験を行うことで様々な知見を得ているが,それらは限られた河道条件下で求められたものである.そこで縮尺模型実験,および千代田実験をもとに開発された数値計算モデルを用いて,河道横断形状の相違が破堤現象に与える影響について検討を行った.単断面と複断面河道において氾濫流況や破堤拡幅形態などの現象が定性的には同じであること,高水敷幅が分岐流線幅より狭い場合には氾濫流量を増加させる危険性があることなどを示した., It is important to mitigate flood damage by overflow from a levee breached. The mechanism of levee breach has not been clarified. This study aims to clarify the effect of channel cross-section on levee breach processes by using a numerical model developed for levee breaches based on experimental results. The numerical results show that the mechanism of levee breach is qualitatively the same in single cross section and compound cross section.}, pages = {I_1243--I_1248}, title = {河道横断形状の相違が破堤現象に与える影響}, volume = {74}, year = {2018}, yomi = {シマダ, トモノリ and ワタナベ, ヤスハル} }