@article{oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:02000016, author = {川尻, 峻三 and KAWAJIRI, Shunzo and 川口, 貴之 and KAWAGUCHI, Takayuki and 渡邊, 康玄 and Watanabe, Yasuhau and 宮森, 保紀 and MIYAMORI, Yasunori and 川俣, さくら and KAWAMATA, Sakura and 御厩敷, 公平 and ONMAYASHIKI, Kohei and 金子, 大輝 and KANEKO, Taiki and 高橋, 大樹 and TAKAHASHI, Hiroki}, issue = {4}, journal = {土木学会論文集B1(水工学)}, month = {}, note = {2016年8月に発生した北海道豪雨災害では,橋台背面盛土の侵食・流失とそれに伴う道路陥没による被害が顕在化した.そこで本研究では,既設道路橋と旧鉄道橋を対象として橋台背面盛土の性状を把握するため地盤調査を実施した.また,流水作用時における橋台背面盛土の基礎的な侵食過程を観察するために水理模型実験を行った.地盤調査から,右岸と左岸では盛土材料の土質に違いはなかったものの,S波速度分布は異なっていたため,右岸と左岸の橋台背面盛土では密度や含水比などの地盤性状が異なっていると考えられる.また,水理模型実験から模型盛土の侵食は橋台と盛土の境界部で発生し,橋台内部へ侵食が進行すること,最終的な崩壊形態は被災した橋台と同様であることが確認された., The back-fill of the abutment was eroded and a road collapse occurred due to Hokkaido heavy rain disaster in 2016. In this study, the geotechnical investigation was conducted to evaluate the properties of the back fill of the abutment. In addition, the open channel experiment was conducted to observe the basic erosion process of the back fill of the abutment during flowing water condition. Based on the results of the geotechnical investigation, the distribution of the S-wave velocity was different between the right bank and the left bank. From the results of the model test, the erosion of the embankment advanced at the boundary of the structure of the abutment and the embankment.}, pages = {I_1273--I_1278}, title = {橋台背面盛土の地盤工学的な性状把握と水理模型実験による侵食過程の観察}, volume = {74}, year = {2018}, yomi = {カワグチ, タカユキ and ワタナベ, ヤスハル and ミヤモリ, ヤスノリ} }