2024-03-29T08:29:26Z
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/oai
oai:kitami-it.repo.nii.ac.jp:00008121
2022-12-13T02:22:50Z
1:86
舗装わだち掘れのモデリング方法に関する研究
Study on the modeling method suitable for pavement rutting
Study on the modeling method suitable for pavement rutting
富山, 和也
川村, 彰
白川, 龍生
open access
c2005 公益社団法人 土木学会
わだち掘れ
舗装わだちモデル
PIARCEVENデータ
路面プロファイル
CARSIM
舗装に生じるわだち掘れ形状のモデリングにおいて, 高次の関数を用いれば, 特定の断面における適合性は高くなるが, 汎用性が低下する問題がある. 本研究では, 舗装に生じるわだち掘れ形状の定量的な把握を目的に, 2次関数及びスプライン関数を用いて舗装わだちモデルを開発した. 開発したこれらのモデルは, 形状の適合性, 及び車両運動シミュレーションへの適応性について, 1998年に実施されたPIARC EVEN試験データによって検証した. その結果, 舗装に生じるわだち掘れのモデリングにおいてスプライン関数が有効であることがわかった.
In case of fitting geometric model of pavement rutting to the real data, the model of a high order function has the advantage of goodness offitness. However, it also has the disadvantage of versatility. In this study, we developed the pavement rutting models with quadratic function and spline function for quantification of pavement rutting characteristics on road surface. The two developed models are verified in respect of the adaptability of these shapes and the accommodation for the simulation method of the vehicle dynamics using the road profile data of the PIARC EVEN experiment in 1998. As a result, it is indicated that the spline function is applicable for representing pavement rutting characteristics.
公益社団法人 土木学会
2005
jpn
journal article
VoR
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/records/8121
土木情報利用技術論文集
14
119
128
https://kitami-it.repo.nii.ac.jp/record/8121/files/2005_舗装わだち掘れのモデリング方法に関する研究.pdf
application/pdf
1.6 MB
2016-11-22